CUTI SEKOLAH........

Cuti Sekolah dah bermula. Wafi dah sibuk bertanya program cuti sekolah. Kalau ikutkan dia suruh hantar balik kampong, dia nak duduk kampong lama-lama. Biasalah, kalau kat kampong dia boleh manja-manja dengan tok dan tok wan. Apa yang dia nak InsyaAllah dapat. Sebab itulah dia suka. Tapi bagi kami pula sebab itulah yang kami tak nak bagi dia duduk kampong lama-lama. Nanti dia naik lemak.

Percutian ke Melaka…… Hujung Minggu Pertama Cuti Sekolah….Himpunan Keluarga Baitu Arash…

Penat masih terasa, tapi Alhamdulillah semuanya menyeronokkan. Anak-anak suka, ibu bapa gembira. Dua hari dua malam kami berkampung di Everly Hotel, Melaka untuk program Himpunan Keluarga Baitul Arash 2010. Arash itu adalah gabungan nama Alahyarham Pn Alia dan En. Rashid. Keluarga ini mempunya 12 orang adik beradik, tetapi tahun ini hanya 6 family yang dapat hadir. Masing-masing ada program lain di sebelah keluarga pasangan masing-masing. Jumlah yang hadir 130 orang, agaknya kalau semua hadir tak tahu la aku berapa jumlahnya, dan bagaimana havocnya himpunan ini. Ini kali pertama kami menyertai himpunan mereka. Himpunan tahun lepas kami tak dapat menyertainya kerana ada komitmen lain.

Aku bukanlah anak mereka pasangan Alahyarham Pn. Alia dan En. Rashid. Aku pun hanya sempat mengenali Pn. Alia yang aku panggil Wan. Tapi anak aku menumpang kasih salah seorang anak menantu dan cucu pasangan ini sewaktu aku bekerja iaitu K. Siti dan A. Ghani. Sehinggalah anak aku menjadi sebahagian dari keluarga mereka. Panggilan untuk mereka berdua adalah Ayah dan Ibu. Anak sulong aku anak susuan mereka, dan mereka juga dah jadi sebahagian dari keluarga aku. Memandangkan semua ahli keluarga aku dan suami berada di Utara maka mereka juga menjadi tempat kami menumpang kasih di sini. Paling kurang sekali dalam sebulan kami mesti menziarahi mereka walaupun jarak kami semakin jauh. Setiap kali pergi mesti seharian kami berehat disana, kadang-kadang dari makan tengahari sampai ke minum petang masuk ke makan malam. Bila dah tak pergi mesti rindukan masakan K. Siti, yummy. Apa saja yang k.siti masak mesti sedap. Aku rasa sebab kebaikan dan keikhlasan dia menjadikan masakannya bertambah-tambah sedap.

Hari Jumaat aku dan suami cuti sebab rancangan asal untuk bertolak ke Melaka selepas Jumaat Tetapi tiba-tiba anak bongsu K. Siti ada exam sekolah agama, jadi malam la baru dapat bertolak. Agaknya sebab cuti sekolah dah bermula, jalan memang sesak, dah dekat jam 12 tgh malam baru kami sampai, terlepas kami satu program, .iaitu bacaan Yasin dan tahlil.

Hari kedua ada telematch, semuanya diuruskan oleh pihak hotel, jadi dapatlah semua ahli keluarga enjoy the game, kumpulan disusun bercampur-campur, tidak mengikut keluarga, mungkin ada rasionalnya dibuat begitu. Kamera aku rosak pula, jadi tak dapat nak ambil gambar. Macam-macam gelagat aku tengok, tapi yang aku kagum adalah melihat kemesraan yang terjalin antara saudara yang ada, seronok melihat ragam anak-anak, dan yang aku seronok adalah melihat anak-anak aku enjoy dengan program tersebut.

Dah penat bermain, masing-masing terjun kolam, Aku hanya melayan anak-anak, Plan petangnya nak pergi jalan-jalan sekitar Melaka tak kesampaian. Masing-masing kepenatan dan tertidur, dah asar baru tersedar. Memandangkan kasut wafi belum beli untuk diner malam tu hubby pun bawa wafi sahaja pergi mencari kasut sebab si kecil dan kakaknya masih tidur. Bila ingat balik macam kelakar pula, beria juga kami untuk diner tu, tapi beria untuk anak-anak sahaja. Mama dan abah pakai sahaja apa yang ada. Tema diner malam itu adalah glam n elegance, entahla sapa punya idea, tapi aku dapat membayangkan dressing masing-masing. Cuma YDP risau juga kalau masing-masing pakai bukan-bukan.

Majlis diner pada malamnya berjalan seperti yang dirancangkan. AJK yang dilantik menjalankan tuga s dengan baik. Generasi muda keluarga ini boleh dikatakan kreatif dalam menganjurkan program. Masing-masing bergaya sakan. Rasanya aku dan suamilah yang paling simple. Pakai seadanya, yang penting mengikut syariat. Kamera pun elok pula sebelah malamnya. Dapat snap gambar sekeping dua.

Apapun aku belajar sesuatu dari program keluarga ini…….. kerjasama….pengorbanan….kasih sayang…..prihatin……bantu-membantu…..hormat menghormati……dan banyak nilai baik yang boleh dikutip.

Ya Allah….sejahterakan keluarga ini….kekalkan hubungan baik antara mereka……semoga aspirasi keluarga ini tercapai……Amin…


Anak-anak dah bersiap sedia

Bersama K.Siti dan Abang Ghani (YDP Baitul Arash)

Sebelum majlis bermula


Ragam anak-anak dengan pakaian beragam

Wafi mendapat tempat ke-dua



Pengisian Hujung Minggu Kedua……Balik Kampung….

Masa kat Melaka mak mentua telefon….

“Hangpa tak balik ka cuti sekolah ni? Ada kenduri kat rumah besan mak, kalau balik boleh la kita pi sekali, mak tanya ja bukan suruh hangpa balik, kalau tak balik pun tak pa”

Semalam ayah pula telefon…..

“Durian dah nak habih, kalau hangpa balik minggu ni dan la makan, tapi kat rumah tok baru dok luruh, minggu lagi satu pun dan kot”

Aku faham hati orang tua, kenduri dan musim durian itu hanyalah sekadar alasan, yang utamanya dia nak anak menantu dan cucu dia balik. Rasa bersalah juga pergi ke Melaka dulu.

Mak, Ayah, Baba…..tunggulah……kami semua akan balik minggu ini…..InsyaAllah. Doakan kami dapat menyelesaikan segala urusan dengan baik. Doakan kami dapat balik dengan Selamat…..Amin.

No comments:

Post a Comment