Ketidakpedulian aku.....

Masa mula-mula aku nak launch blog ni aku ingat hal macam ni tak kan terjadi, aku akan istiqamah, tapi rupa-rupanya.... mmmm.... ia berlaku juga, blog aku sudah lama tidak aku pedulikan, dari sebelum puasa tahun lepas sampai dah nak puasa balik.....tidaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkk....teruknya aku

blog ni mula aku tinggalkan bila hubby 'dipindahkan' nun jauh ke timur....inspirasi dah hilang...tapi tu la bila dah mula tidak peduli....mood nak ambil peduli semula sangat la lambat nak datang balik....ditambah dengan kesibukan (alasan semua tu) yang mendatang dan yang dicari lagi la susah nak menimbulkan semula kepedulian aku terhadap blog ni....

Post ni just nak mendapatkan aura semula je....so aku nak mulakan dengan apa ya......aaaaaa 5S la....sebab aku tengah menyibukkan diriku baik dipejabat mahupun dirumah dengan 5S, pelikkan manusia ni, maksud aku MUSLIM.....aku la tu dan juga semua saudaraku yang muslim, Islam dah ajar cantik dah, konsep dah bagus da....tapi orang lain yang terjemahkan apa yang Islam ajar, pastu kita ambil balik benda tu dan jadikan AMALAN.......

Aku sangat sangat setuju dengan konsep 5S ni sebab memang macam tu yang Islam nak pun, tapi  aksesori tambahan yang lebih-lebih untuk pensijilan ni la yang aku tak tahan, kat ofis la tu, kat rumah tak mengapa la sebab aku yang nak sijilkan sendiri untuk keselesaan aku dan semua ahli keluargaku,

Kat opis dah OK cuma tinggal S yang kelima tu je nak dikekalkan...yang lain tu bergantung keadaan...sebab dah pulun habis....tapi kat rumah...ahhh......banyaknya lagi nak buat S yang pertama tu....bila dah macam ni baru la aku teringat nikmatnya duduk di rumah yang comel macam dulu-dulu....2-3 langkah masuk dapur...2-3 langkah ke ruang tamu, dan begitulah juga langkah yang aku perlukan untuk ke setiap ruang.....bila la nak siap S pertama aku ni.....

Tapi apa pun semoga semuanya akan menaikkan semangat dan keefisienan aku untuk bekerja di pejabat dan bergembira dengan hubby dan anak-anak dirumah.....

Ya Allah....Engkau bantula kami untuk istiqamah sepertimana yang engkau perintahkan....AMIN.......



Cerita Untuk Anakku....

Seperti biasa ayat anak-anak sebelum tidur....

"Mamaaa.....cerita..." Wafi memulakan ayatnya seperti biasa....

"Cerita apa Wafi ngan Hani nak"

"Cerita Nabi Muhammad, tapi tak nak masa dia kecik, nak cerita Nabi dah besar....ha..cerita nabi dah kahwin". Demand pula dia ni.

"Nabi kahwin berapa orang yang mama ingat?" tanya dulu tu sebab dia tahu tak der mak dia ni ingat semua cerita........

"Mama cuma ingat cerita Nabi dengan Saidatina Khadijah dengan Saidatina Aisyah je".....

komannya aku......

"Cepat la Mama cerita macammana Nabi kahwin"

"Saidatina Khadijah ni seorang businesswoman, Nabi Muhammad s.a.w keje dengan Saidatina Khadijah, macam mama cerita sebelum ni, nabi kan seorang yang hebat dan mulia, dia jujur, rajin, amanah, jadi semua orang pun suka kat Nabi, jadi bila orang suka kat Nabi semua orang pun suka la nak beli barang2 yang Nabi Jual"

"Nabi jual apa mama?

erk....detail pula soalan dia, tak pernah pula aku tahu, sepanjang aku belajar dan membaca sirah nabawi yang disebut hanya barang dagangan, tapi apa barangannya tak pernah pula aku jumpa detailnya

"ntah la, barang apa yer, mama pun tak tau sebab ustazah mama tak cakap pula barang apa, mama pun lupa nak tanya"

"Makanan kot....tak pun baju ke apa ker.....? tak puas hati la tu tak dapat jawapan

"iyer la agaknya"

"lepas tu apa jadi mama"

"Bila orang suka beli barang2 yang nabi jual maka perniagaan Saidatina Khadijah pun untung. Bila Saidatina Khadijah ni tengok kemuliaan dan kehebatan Nabi dia pun suka la kat Nabi, jadi dia pun hantar la utusan untuk bertanyakan nabi kalau2 nabi sudi jadi suami dia"

"ooo....kalau lelaki kita sebut suami yer mama"
lorr....baru tahu ke anak aku ni....

"yer...kalau orang dah kahwin perempuan kita sebut isteri, lelaki kita sebut suami"

"Nabi bersetuju untuk jadi suami Saidatina Khadijah, depa pun kahwin, Nabi sangat sayang kat saidatina Khadijah sebab Saidatina Khadijah sentiasa dengan nabi masa nabi susah untuk berdakwah ajak orang masuk islam, Nabi sangat sedih bila saidatina Khadijah meninggal"

"Saidatina Aisyah pula mama"

"Saidatina Aisyah pula dia ada keistimewaan dia sendiri, masa nabi kahwin Saidatina Aisyah kecik lagi baru sembilan tahun"

"9 tahun? takkan baru darjah 3 dah kahwin? Boleh ke orang yang umur dia banyak kawin dengan orang yang umurnya sikit?"

Banyak pula soalan budak ni

"orang arab dulu badan dia besar, lagipun saidatina Aisyah ni budak yang bijak dan dia pandai bercakap"

"Tapi dia kecik lagi, kenapa Nabi nak kawin juga dengan dia"

"Iyerla sebab Saidatina Aisyah ni pandai bercakap, masa tu kalau ada masalah yang berkaitan dengan orang perempuan, tak der sapa orang perempuan boleh rujuk"

"Nabi kan ada?"susahnya nak jawab soalan anak yang sorang ni

"Memang la Nabi ada, tapi orang perempuan ni pemalu, dia malu nak tanya nabi kalau masalah tu melibatkan orang perempuan je, macam........mmm....takkan org perempuan nak tanya orang lelaki macam mana nak basuh p***** "

terbahak2 si wafi ketawa dengan contoh aku

"kelakar la mama ni, takkan macam tu kot"

" Iyerla Islam kan ajar semua tentang hidup kita dari benda yang kecik2, yang nampak senang2, sampai la benda2 besar yang susah, dah saidatina Aisyah pandai bercakap senang la orang perempuan tanya pada saidatina Aisyah, lepas tu Saidatina Aisyah boleh tanya kat Nabi dan Saidatina Aisyah cerita balik kat orang perempuan, Suami dengan isteri tak rasa malu, boleh tanya apa saja, macam mama dengan abah"

"oooo jadi boleh la kawin dengan budak kecik kalau dia dah pandai"

"iyer la.....ok citer dah habis untuk malam ni.....sambung lagi nanti.....baca doa dan tidur....Assalamualaikum"

SELAMAT PENGANTIN BARU......

Tanggal 4 Jun 2011 keluarga Hj. Isa menerima seorang lagi ahli baru....Nor Syazwani Md. Dah. Selamat Pengantin Baru kepada adikku yang tersayang Muhammad dan pasangannnya merangkap adik ipar aku yang baru Nor Syazwani......Semoga Berbahagian dunia dan akhirat....Barakallahulakuma


Sehingga hari ini, adik aku yang inilah paling jauh jodohnya dalam keluarga kami....aku pula belum ada lagi yang memecahkan rekod pasangan paling dekat dalam keluarga kami....baik keluarga aku mahupun keluarga suami.....satu kampung......yang lain pun satu negeri....jauh sikit pun Perlis....adat dan budaya masih sama.....


Walaupun jauh dan banyak juga dugaan sepanjang perjalanan sehingga berakhir majlis Alhamdulillah semuanya selamat dan berlangsung dengan lancar.....Adat dan budaya walaupun sedikit berbeza semuanya berjalan lancar.....selagi agama menjadi rujukan InsyaAllah tiada masalah yang akan timbul.....perbincangan, persefahaman dan tolak ansur adalah penting....


Tak ramai ahli keluarga dan saudara dari kampung yang dapat menyertai kami meraikan mempelai memandangkan di Kampung juga berlangsung majlis perkahwinan sepupu kami Mohd. Rodzi dan Rokiah....jadi terpaksalah kami agih-agihkan kehadiran untuk majlis yang berlangsung.....Tahniah juga untuk kedua sepupuku Mohd. Rodzi dan Rokiah dengan pasangan masing-masing....Semoga semuanya berbahagia di dunia dan akhirat......


Ya Allah...Bahagiakanlah pengantin baru ini...Kurnikanlah mereka zuriat yang soleh dan solehah....Amin....

Selamat Malam Sayang......

Menjadi aktiviti rutin sebelum tidur bercerita dengan anak2 dalam gelap......Cerita pula kena tanya setiap orang nak cerita apa....mula2 cerita untuk si abang....lepas tu cerita untuk kakak pula.......si kecik je belum ada cerita.....esok2 dah pandai bercakap mahunya aku kena ready 3 cerita setiap malam......

Anak2 paling suka cerita nabi-nabi....alhamdulillah sebab asyik cerita yang sama.....tugas aku dah jadi ringan.....mula2 aku ceritakan kepada wafi, lepas tu wafi pula bercerita kepada Hani.......tapi versi wafi masih memerlukan pengawasan dan bantuan......

Hani mudah jer....satu cerita tu dia suka ulang2....cerita yang paling lama aku ulang adalah cerita tentera abrahah.....sebulan lebih aku ulang.....kita nak cerita lain dia tak nak......sampai akhirnya Wafi cadangkan dia yang nak cerita.....cerita nabi Adam....

" Nabi Adamkan, dibuat daripada tanah.....Bila Allah dah siap buat Nabi Adam dia tiupkan roh....lepas tu Allah ajar nabi Adam macam2 benda yang ada kat dalam syurga.....Nabi Adam jer pandai....lepas tu Allah suruh la semua malaikat, iblis dengan setan sekali sujud kat Nabi Adam.....tapi kan setan ngan iblis tak nak sujud sebab dia kata dia sangat hebat...sebab dia buat daripada api.....jadi Allah pun marah...Allah campakkan iblis ke dalam api neraka..... walaupun dia buat daripada api bila Allah campak dia kat api neraka dia tetap sakit"

"mama sebab apa yer dia sakit juga?" Dalam bercerita pun Wafi ni suka juga ada selingan...
lagi satu tu taktik nak chek aku dengar ke tak cerita dia....

baru aku nak bercakap "sebab......"

"ha...sebab manusia kan buat daripada tanah....tapi kalau kita jatuh kat tanah pun kita sakit juga....macamtu la setan......"

"bila dah lama2 nabi Adam duduk jer sorang2 kat dalam syurga....dia tengok burung pun ada kawan......dia sedih.....Allah pun sian kat Nabi Adam...Allah pun buat la hawa daripada tulang rasuk..."

"bukan rasuk la Wafi tapi rusuk" aku menyampuk....Wafi ni ada sikit confius dengan perkataan

"ha..tulang rusuk nabi Adam, lepas tu Allah cakap buat la apa saja....makan la apa saja kat dalam syurga tapi jangan makan buah khuldi....tapi setan tu jahat dia rasuk"

".....bukan rasuk wafi tapi hasut......"

"setan tu hasut Nabi Adam dan Hawa, depa pun makan.....hawa telan sampai dalam perut....tapi Nabi Adam pula tersekat kat tekak dia...lepastuuu......to be continued.....dah, tido" Wafi menamatkan cerita dia pada Hani...

Begitula rutin cerita setiap malam....cerita sikit dan sambung esoknya.....

Yang lemahnya aku....Sebab aku memang lemah dengan sejarah Islam.....sememangnya menjadi cabaran untuk aku menambahkan pengetahuan dan ingatan dengan cerita-cerita sejarah Nabi dan sejarah Islam.....sebab sesi bercerita adalah sesi dalam gelap....sebelum tidur aku memang dah kena ready cerita untuk malam tu....tapi yang lemahnya kalau permintaan anak2 adalah terhadap cerita2 yang aku kurang ingat.....komannya mak di mata anak2....

Ya...Allah kuatkanla daya ingatanku....permudahkanla pencarianku dalam menguasai ilmu....Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh dan solehah dan menjadikan nabi-nabi dan rasulMu sebagai Idola mereka....Amin

Pengajaran dan Teladan sebagai Tuan Rumah

Dah lebih sebulan tile rumah kami pecah, dah 3 minggu penyewa keluar, urusan 'mancantikkan' semula rumah masih belum selesai, penyewa baru sedang menunggu, dah desprate nak masuk. urusan dengan kontaktor pun satu hal, lepas seminggu-seminggu lagi delay, memang dugaan....

Ini merupakan pengalaman pertama kami penyewa keluar dari rumah. Walaupun dah ada checklist dalam kepala tapi entahlah....bila menerima kunci daripada penyewa semacam semua itu tak menjadi rujukan, deposit kami pulangkan semua walaupun was-was nak pulangkan tanpa mengambilkira tenant tu dah bayar semua bil-bil tertunggak atau belum, macam dah kena spell pula....

Sudahnya memang banyak benda nak kena buat, shower tak ada, tombol pintu semua kena tukar sebab kunci yang dia bagi bukan kunci yang betul, tingkap tercabut, stove yang kami bagi lesap, Indah Water tak bayar sampai dapat surat saman seminggu selepas dia keluar. Padahal katanya dia dah settlekan semua sebelum keluar. Kami ni lurus percaya bulat-bulat. SMS dan telefon dah tak berjawab. Memang dah selamat la, terpaksalah kami tanggung semuanya.....

Apapun semuanya menjadi pengajaran dan teladan untuk kami pada masa akan datang.

Sebagai tuan rumah bila berurusan dengan penyewa :-


  • mesti mempunyai kriteria penyewa yang jelas jika menggunakan agen

  • mesti menyemak latar belakang penyewa dan jangan percayakan agen bulat-bulat

  • mesti tegas dan berterus terang dalam berurusan dengan penyewa

  • jangan berselindung tentang keadaan rumah

  • mesti buat perjanjian bertulis

  • mesti ada senarai semak bertulis untuk semakan bersama penyewa apabila penyewa hendak keluar

  • mesti mendapatkan resit sebagai bukti bayaran oleh penyewa terhadap segala bil yang menjadi tanggunjawab penyewa

  • Jangan pulangkan deposit sehingga semuanya disemak

Sebagai tuan rumah apabila berurusan dengan kontraktor :-



  • Mesti tegas dan berterus terang apabila berurusan dengan kontraktor

  • Mesti bagi dateline dan pastikan kontraktor boleh mengikut dateline sebelum memberi persetujuan, jika tidak cari kontraktor lain.

  • Mesti dapatkan sebutharga dari kontraktor sebelum projek dimulakan walau sekecil mana pun projek yang hendak dibuat

Itulah antara kesimpulan yang aku boleh buat sepanjang berurusan dengan penyewa dan kontraktor untuk rumah ini.


Cuma yang aku sedih adalah sikap kontraktor Muslim yang kurang profesional. Aku sentiasa ingin berurusan dengan Muslim kerana ingin menaikkan taraf ekonomi Melayu Muslim disamping dapat membantu Muslim yang lain melalui zakat yang dibayar oleh Muslim tersebut. Tetapi aku sering kecewa dengan perkhidmatan yang diberikan oleh Melayu Muslim terutama dengan janji yang tidak ditepati. Ya Allah, Jauhkanlah aku dari persepsi yang tidak baik terhadap sesama Muslim terutama dalam Mua'malatku seharian....


Apapun aku berharap kontraktor dapat menyiapkan rumah aku seperti yang dijanjikan supaya kami juga tidak menjadi munafik kerana tidak dapat menunaikan janji dengan penyewa baru.


Ya Allah permudahkanlah urusan kami.....Amin.....