CITA-CITA DAN IMPIAN

Putera sulong aku dah besar rupanya……macam-macam impian dan cita-citanya…..sering berubah mengikut persekitaran……..

Cita-cita pertama……

“Mama…..bila wafi dah besar wafi nak jadi pemotong kayu” simplenya la cita-cita anak aku…..

“Kenapa nak jadi pemotong kayu”

“Sebab pemotong kayu boleh buat apa sahaja, boleh buat almari, kerusi. meja, macam-macam lagi dia boleh buat.

“Habis tu bila dah siap wafi nak buat apa dengan semua tu”

“Wafi bagi la kat sapa-sapa yang tak de semua tu” pemurahnya anak aku

Aku agak idea ni timbul bila dia baca buku cerita pasal pemotong kayu

Satu hari pergi kedai perabot, tak berganjak tengok orang dok ganti kusyen kerusi makan…..bila aku ajak pusing-pusing dalam kedai tu tak nak

“Nanti la mama, wafi kan nak buat kerusi nanti bila dah besar, wafi nak tengok la dia buat sampai siap”


Cita-cita kedua….

Satu hari balik dari gunting rambut….

“Mama…..wafi tak nak la jadi pemotong kayu, wafi nak jadi penggunting rambut”

“Kenapa?”

“Sebab nanti wafi boleh gunting rambut siapa-siapa, abah pun tak payah pergi kedai gunting rambut lagi, wafi pun boleh gunting”

“Hani pun” adiknya menyampuk

“A’ah, semua orang tak payah pegi kedai lagi, wafi buat untuk semua orang”

Cita-cita ketiga…..

Balik dari tengok show house

“Mama…cantik tak kalau rumah kita macam ni” sambil menunjukkan lukisan keadaan dalam rumah

“Cantik”

“Kalau orang suka lukis macam ni bila besar dia boleh jadi apa mama”

“Kenapa? Wafi kan nak jadi penggunting rambut”

“Tak nak la, wafi kan suka lukis, penggunting rambut tak payah lukis”

“Kalau wafi suka lukis macam ni wafi boleh jadi arkitek, arkitek design rumah dan apa-apa bangunan”

“Ok la kalau macam tu, Wafi nak jadi arkitek la”

“Boleh, wafi boleh jadi apa sahaja yang Wafi nak, tapi kena belajar betul-betul”

Cita-cita keempat

Nampak orang senggara taman….

“Mama, arkitek buat taman-taman tak?"

"Tak arkitek design bangunan sahaja, taman-taman landscape designer yang buat”

“OOO, jadi lepas arkitek buat rumah, landscape designer buat taman kat luar rumah bagi cantik? Kat dalam rumah pun dia buat bagi cantik”

“Bukan, arkitek design rumah je, bila rumah dah siap interior designer pula buat kat dalam rumah bagi cantik, dah cantik kat dalam landscape designer pula bagi kat luar rumah cantik”

“oooo, kalau wafi nak bagi rumah kita cantik, wafi kena jadi semua tu la, wafi nak jadi semua tu la bila wafi dah besar”

“Banyaknya wafi nak jadi, larat ke wafi nak belajar banyak-banyak”

“Iyer la nanti wafi belajar la banyak-banyak”

Cita-cita kelima....

“Mama, Qari tu apa?

“Qari tu orang yang baca Al-quran, yang wafi tengok baca quran sedap-sedap kat dalam TV tu qari la”

“ooo, bila wafi dah besar wafi baca iqra’ mama Wafi jadi Qari la, Hani pun boleh ker?”

“Boleh, tapi kalau perempuan kita panggil Qariah, Kalau Wafi nak lagi baik Wafi boleh jadi Qari dengan Hafiz sekali”

“Hafiz tu apa?”

“Hafiz tu orang yang baca Quran tak tengok, sebab dia dah ingat, macam Pak njang”

“Pak njang Hafiz ke mama?”

“a’ah Pak njang hafiz la sebab boleh baca Iqra’ mama tak tengok”

terror tu pak njang, Kalau macam tu wafi nak jadi hafiz juga la, tapi mama kena la ajar wafi baca iqra Wafi bagi cepat habis, lepas tu boleh wafi baca iqra’ mama pula”

“Ok, Wafi pun kena la rajin, jangan tunggu mama suruh je baru nak baca, asyik tengok TV je ingat, Iqra’ memanjang kena suruh”

“iyer la, wafi tengok TV sikit-sikit jer”

“Kalau mama hantar wafi kelas tahfiz nak, dia ajar macam mana nak jadi hafiz, lepas kelas karate-do Wafi pegi kelas tahfiz, nanti mama survey, ke wafi penat kalau pegi banyak-banyak kelas?”

“tak per, wafi boleh, wafi kan nak jadik hafiz”

Cita-cita terakhir setakat ini…

Macam biasa aktiviti mereka main-main kat depan TV...entah apa rancangan TV aku pun tak perasan…tapi ada orang menyanyi…. Masing-masing aku dah suapkan nasi dulu memandangkan abahnya balik lambat.

Bila semua dah kenyang giliran aku pula makan nasi…….

Tiba-tiba……

“Mama… Wafi nak jadi artist la pula” Tersedak aku dibuatnya….elok-elok minggu lepas nak jadi hafiz minggu ni nak jadi artis pula.

“Kenapa pula nak jadi artis, kata nak jadi hafiz” Aku cuba mendapatkan penjelasan dan kepastian….

“Iyer la Wafi kan suka melukis, jadi Wafi nak jadi artist la”

Ya Allah berbezanya pemikiran aku dan anak aku

Itu la persekitaran mempengaruhi pemikiran kita.

Banyak yang aku belajar dengan anak-anak

Memupuk Cita-cita Anak-anak

Dalam memupuk cita-cita mereka banyak perkara yang perlu aku lakukan sebagai ibu. Yang penting aku perlu memberi sokongan kepada anak-anak untuk apa sahaja cita-citanya. Walau Perdana Menteri sekalipun aku perlu mendokong cita-citanya, tapi jangan sampai cita-citanya nak jadi perompak sebab terikut pengaruh TV. Aku juga perlu belajar menerima perubahan kepada cita-cita anak aku dan terus memberi galakan walaupun perubahannya dalam waktu yang singkat. Galakan aku juga perlu membuka ruang untuk mereka berfikir tentang apa yang mereka nak jadi.

Daripada sikap dan cara anak-anak, aku sedar banyak lagi peluang dan kesempatan yang belum aku beri kepada mereka, Aku perlu memperkenalkan dunia yang lebih luas kepada mereka, persekitaran yang lebih baik untuk perkembangan minda mereka. Jauh perjalanan luas pengalaman bertambah pengetahuan.

Antara minat anak aku bila berjalan adalah masuk ke kedai buku yang dipanggilnya library, bila masuk lama pula dia membelek buku, Cuma aku sering tidak berkesempatan untuk membaca bersama mereka. Aku rasa aktiviti pembacaan dan buku yang dibaca juga akan mempengaruhi minat mereka.

Satu lagi kekurangan aku adalah pengetahuan aku mengenai tokoh-tokoh dalam kebanyakan bidang yang boleh membantu aku dalam memupuk cita-cita mereka, terutama melihat kepada kepayahan dan kesungguhan tokoh-tokoh ini dalam memenuhi impian dan matlamat mereka.

Cuma yang aku agak risau adalah aku terikut-ikut untuk memaksa anak aku bercita-cita tinggi yang mengutamakan kebendaan. Walaupun kekayaan itu penting aku masih tercari-cari pendekatan untuk membuat perkaitan dengan soal kewangan tetapi ia bukanlah keutamaan.

"Ya Allah, Bantula kami dalam memenuhi cita-cita anak kami, berikanlah petunjuk dan hidayahmu kepada anak-anak kami dalam memenuhi impian dan cita-cita mereka. Permudahkanlah perjalanan mereka...Amin"

2 comments:

  1. masyaallah kak cik... terharu, sedih, gembira, tersentak, risau, semua bercampur baur. didiklah depa baik2. tanamkan dalam diri depa kecintaan pada agama. itu yang utama. jadilah apa sahaja. yang penting bila islam diutamakan, insyaallah semuanya akan menjadi ibadah. semoga bahagia selamanya...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah ....masih mencari-cari formula yang sesuai....doakan kami.....

    ReplyDelete