.............الحمدلله

2 hari 2 malam aku berkampung di hospital, Wajdi dimasukkan ke wad lagi sekali. Kesian pula melihatkan keadaannya. Belum pun setahun dah dua kali dimasukkan ke wad. Paling aku tak sanggup nak tengok masa buat fisio untuk buang kahak, melalak-lalak dia, sambil matanya memandang aku seolah-olah minta tolong. "sabarlah sayang, mama buat semua ni supaya anak mama cepat baik" Itu la saja yang mampu aku ungkapkan dalam hati....

Semua anak-anak aku mengalami masalah yang sama ketika kecil, cuma wajdi lebih teruk masalahnya, menurut Dr. baby yang mempunyai keturunan asma memang mudah dijangkiti. kerap berulang. Petandanya samabermula dengan selesema, kemudian dikuti dengan batuk, lepas tu akan demam, kemudian akan berlarutan sehingga nafasnya terganggu.

Selasa hari tu aku bawa Wajdi berjumpa paediatrician setelah batuk, selesema dan demamnya berlarutan 4 hari walaupun setelah makan ubat. Lagipun malam itu Wajdi tidak dapat tidur dan menyusu dengan selesa. Masuk je jumpa Dr. satu je statementnya...

"Ni dah tak payah pakai stetoskop ni...memang kena masuk asrama"

Letih aku mendengarnya., dah terbayang di mata anak aku mesti kena buat fisio, ambil nab setiap 4 jam. Kesiannya si kecik ni.

Habis semua plan kami nak balik kampung.....nak celebrate birthday ayah dengan wafi. Ayah 17 Jun dan Wafi 18 Jun....Happy Birthday Ayah! Happy Birthday Wafi!

Dr. pun minta kami tangguhkan dahulu perjalanan jauh. Kesian juga dengan Wafi, minggu lepas dah tangguh, abahnya tak dapat cuti, minggu ni tangguh lagi adiknya sakit pula, sudahnya cuti sekolah pun habis. Apa nak buat sayang, manusia hanya merancang, Allah yang menentukan segalanya.

Apa pun Alhamdulillah Wajdi dah sihat, aku bekerja macam biasa sebab dah bercuti 2 hari menjaga Wafi di hospital, semalam pun walaupun bekerja aku macam tak kerja sebab tengahari lama juga aku keluar uruskan Wajdi nak keluar hospital, hubby cuti menjaga Wafi semalam.

Hari ini Birthday Wafi. Belum tahu lagi apa nak buat. Hadiah birthday dia minta aircond. Hadiah lain yang diminta mikroskop dan teleskop. Dahsyat betul permintaan anak-anak zaman sekarang. Aircond dia minta sebab aku cakap bila dia genap 7 tahun dia kena tidur bilik sendiri. Katanya dia tak nak tidur bilik dia kalau tak ada aircond. So dia cadangkan hadiah aircond kalau nak dia tidur bilik sendiri. Wafi...Wafi....

No comments:

Post a Comment