Selamat Malam Sayang......

Menjadi aktiviti rutin sebelum tidur bercerita dengan anak2 dalam gelap......Cerita pula kena tanya setiap orang nak cerita apa....mula2 cerita untuk si abang....lepas tu cerita untuk kakak pula.......si kecik je belum ada cerita.....esok2 dah pandai bercakap mahunya aku kena ready 3 cerita setiap malam......

Anak2 paling suka cerita nabi-nabi....alhamdulillah sebab asyik cerita yang sama.....tugas aku dah jadi ringan.....mula2 aku ceritakan kepada wafi, lepas tu wafi pula bercerita kepada Hani.......tapi versi wafi masih memerlukan pengawasan dan bantuan......

Hani mudah jer....satu cerita tu dia suka ulang2....cerita yang paling lama aku ulang adalah cerita tentera abrahah.....sebulan lebih aku ulang.....kita nak cerita lain dia tak nak......sampai akhirnya Wafi cadangkan dia yang nak cerita.....cerita nabi Adam....

" Nabi Adamkan, dibuat daripada tanah.....Bila Allah dah siap buat Nabi Adam dia tiupkan roh....lepas tu Allah ajar nabi Adam macam2 benda yang ada kat dalam syurga.....Nabi Adam jer pandai....lepas tu Allah suruh la semua malaikat, iblis dengan setan sekali sujud kat Nabi Adam.....tapi kan setan ngan iblis tak nak sujud sebab dia kata dia sangat hebat...sebab dia buat daripada api.....jadi Allah pun marah...Allah campakkan iblis ke dalam api neraka..... walaupun dia buat daripada api bila Allah campak dia kat api neraka dia tetap sakit"

"mama sebab apa yer dia sakit juga?" Dalam bercerita pun Wafi ni suka juga ada selingan...
lagi satu tu taktik nak chek aku dengar ke tak cerita dia....

baru aku nak bercakap "sebab......"

"ha...sebab manusia kan buat daripada tanah....tapi kalau kita jatuh kat tanah pun kita sakit juga....macamtu la setan......"

"bila dah lama2 nabi Adam duduk jer sorang2 kat dalam syurga....dia tengok burung pun ada kawan......dia sedih.....Allah pun sian kat Nabi Adam...Allah pun buat la hawa daripada tulang rasuk..."

"bukan rasuk la Wafi tapi rusuk" aku menyampuk....Wafi ni ada sikit confius dengan perkataan

"ha..tulang rusuk nabi Adam, lepas tu Allah cakap buat la apa saja....makan la apa saja kat dalam syurga tapi jangan makan buah khuldi....tapi setan tu jahat dia rasuk"

".....bukan rasuk wafi tapi hasut......"

"setan tu hasut Nabi Adam dan Hawa, depa pun makan.....hawa telan sampai dalam perut....tapi Nabi Adam pula tersekat kat tekak dia...lepastuuu......to be continued.....dah, tido" Wafi menamatkan cerita dia pada Hani...

Begitula rutin cerita setiap malam....cerita sikit dan sambung esoknya.....

Yang lemahnya aku....Sebab aku memang lemah dengan sejarah Islam.....sememangnya menjadi cabaran untuk aku menambahkan pengetahuan dan ingatan dengan cerita-cerita sejarah Nabi dan sejarah Islam.....sebab sesi bercerita adalah sesi dalam gelap....sebelum tidur aku memang dah kena ready cerita untuk malam tu....tapi yang lemahnya kalau permintaan anak2 adalah terhadap cerita2 yang aku kurang ingat.....komannya mak di mata anak2....

Ya...Allah kuatkanla daya ingatanku....permudahkanla pencarianku dalam menguasai ilmu....Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh dan solehah dan menjadikan nabi-nabi dan rasulMu sebagai Idola mereka....Amin

No comments:

Post a Comment