Balik Kampung?.....Kampung datang?

Rancangan untuk balik kampung tertangguh-tangguh sejak cuti sekolah bermula sampai la hari ni. Lepas satu minggu anjak lagi satu minggu sampai dah masuk Julai pun. Akhirnya bukan kami yang balik kampung, mak dan ayah yang nak datang. Katanya nak pergi ke Tampin berkenalan dengan bakal menantu. Adik aku dah dapat kot petunjuk yang dicari.



Plannya esok petang mereka akan bertolak dari kampung. Agaknya menjelang tengahmalan sampai la. Paginya kami akan bertolak ke Tampin sama-sama. Mak dan ayah akan datang berempat bersama adik (Balah) dan isterinya Anis. Anis tengah early pragnent tu. Adik aku ni kadang-kadang aku pun tak faham. Masa isterinya mengandung kali pertama dulu pun macam tu. Orang tu tengah pening-pening pun diajaknya juga jalan jauh. Dah la jalan jauh, tak sempat rehat pastu dah nak balik. Tapi tu la orang tua kalau ke mana-mana bukannya nak duduk lama. Kalau datang rumah 3 hari tu kira lama la. kalau lebih dari tu memang demam agaknya.



Bila bagi tahu anak-anak bukan main suka lagi tok dengan wannya nak datang.

"yeye...tok dengan wan nak datang" wafi dan hani sibuk menyanyi seronok.

Itulah anak-anak aku, kalau cakap nak balik kampung bukan main excited. Cakap sapa-sapa nak datang dari kampung pun sama juga excitednya. Tapi si kecik tu agaknya Tok dengan Wan la yang excited nak jumpa. Dah lama tak tengok cucu. Asyik MMS gambar jer, nasib baik ada juga teknologi canggih untuk tok dengan wan melepaskan rindu. Dari pada terlentang jer kat tilam sampai dah nak boleh berdiri tok dengan wan tak jumpa. Plan nak hantar balik kampung sebab outstation hari tu pun tak jadi.

Aku pun rindu juga nak balik kampung, tapi apakan daya ada sahaja perkara mendatang yang menghalang kami untuk balik ke kampung. Apa pun tak sabarnya nak tunggu mak dan ayah sampai. Itulah, kalau tak balik kampung pun, kalau mak ayah ada terasa macam berada di kampung. seolah-olah macam kampung yang datang.....

No comments:

Post a Comment