Naik lagi......

Lama aku tak jengok blog ni, sedikit ujian tanda kasih sayang Allah. Alhamdulillah akhirnya mata aku dah baik walaupun masih berbaki ketidakselesaannya. Hampir 3 minggu aku MC akibat sakit mata. Hari aku cuti pula sebab Wafi demam.

Masih berbaki lagi isu kewangan kami bincangkan dalam keluarga...berbincang tentang bajet family FnF untuk tahun 2011. Bajet disesuaikan selaras dengan kenaikan harga barang dan juga komitmen tambahan yang lain. Tiba-tiba last week dapat pula notis yang parking ERL akan mula dikenakan berkuatkuasa 15 Januari 2011. Kalau dikira per-entry masih boleh diterima. Ini dikira perjam. RM 1 untuk setiap jam. Memang mata RM betul la PJH ni. Bukannya dia tak tau yang orang parking kat situ kebanyakannya pergi kerja. Mana ada orang parking 2 3 jam. paling kurang pun waktu kerja 8 jam. Ditambah waktu rehat tengahari n perjalanan pergi balik 2 jam dah 11 jam. Maknanya setiap hari paling kurang hubby kena bayar parking RM 11. Sebulan paling kurang 22 hari . 22 x RM 11 = RM 242. Ini kira kes normal. Tapi kalau dah asyik dok balik lewat mahunya mencecah RM 300. Kalau tambang ERL murah ok la juga. ini tambang ERL pun 'nalla' punya mahai. Itula.... Malaysia Boleh....

Hari ini hari pertama parking kena bayar sebab 15.1.2011 adalah hari Sabtu. Hubby cakap cuba dulu hari ini parking kat tepi2 yang tak berbayar, kalau kena saman terpaksa aku hantar hubby pergi balik ke stesen ERL. Walaupun sedikit susah tapi berbalou rasanya. Dari bayar RM 242 tu kat PJH baik la masuk duit tu kat bajet percutian kami. Kalau kumpul setahun dah dekat RM3000. Cukup untuk sekali percutian dalam negara. hehe.

Tadi hubby call cakap memang parking kosong. Semua orang parking kat tepi2. Pastu pula ramai yang bawa motor. Ada juga perancangan nak bawa motor. Tapi motor kat rumah tu dah lama tak dipedulikan. Pastu lak geran pun entah ke mana. Banyak urusan nak kena buat untuk naik motor tu semula. Hubby pun sedikit fobia nak naik motor sejak accident 2006 yang lalu.

Aku pun tak tau la macam mana Putrajaya ni. Harap kepada bangunannya yang cantik-cantik. Taman yang indah-indah. Kuarters kerajaan boleh tahan banyak. Tapi semuanya harta kerajaan bukannya hak rakyat pun. Maju ka Putrajaya ni...Bak kata Ust. zaharudin...kekuatan ekonomi pada sesebuah negara bukan pada berapa banyak harta kerajaan tapi berapa penuh poket rakyat. Tapi kalau dah semuanya mahal, banyak yang keluar, memang la takkan penuh, macam berlubang ja la poket kita. Dunia...dunia.....

Semalam tengok Oprah cerita pasal kewangan....tipsnya tak boleh nak digunakan sebab tak sesuai dan tak ada pun sistem tu di Malaysia. Tapi yang aku seronok tengok harga barang. Patut la Office mate aku cakap kat sana murah. Air dalam kotak tak sampai pun $1. Ayam sekor baru $2.5. MasyaAllah gila punya murah. Walaupun program tu yang 2008 punya tapi kalau kita banding dengan 2008 Malaysia masih la murah. Tapi tak boleh la convert ke RM untuk buat perbandingan kecuali gaji yang depa dapat pun kita convert ke RM juga. Maksudnya harga barang mereka memang murah compare dengan pendapatan mereka. Orang tu beli barang dapur penuh troli pun tak sampai $50. Agaknya dalam mimpi pun aku tak dapat harga tu bila shoping di Malaysia.

Sepanjang hidup aku belum jumpa anouncement harga barang turun....kecuali sekali harga minyak turun....adakah aku tertinggal pengumuman tu....atau memang itula MALAYSIA tanah airku....

No comments:

Post a Comment