Hujung Minggu yang sibuk.........

Bila anak tak sihat banyak program perlu diadjust semula. Entahlah anak aku yang kecil ini penyakitnya berulang. Kalau dia start selsema aku mula susah hati sebab selalunya bila selsema batuk dan demam juga akan mengiringinya.Umur baru 7 bulan dah dua kali masuk wad. dah 6 kali buat fisio. Kembang hidung anak aku lama-lama kalau berterusan macam ni.

Demam berterusan

Kali ni dia mula demam sejak kami balik dari Tampin. Start dari Ahad tu demamnya berulang. Makan ubat baik lepas tu demam balik. Bila dah masuk 3 hari demam kami ke klinik. Dr. cakap tak ada apa. Tapi kalau dalam 3 hari berterusan juga kami diminta untuk ke klinik semula. Balik dari klinik macam kurang sikit, kalau sebelum tu malamnya pukul 2 -3 pagi aku bangun bagi ubat tapi kali ni dah tak perlu. Pagi nak pergi kerja pun dia ok sahaja. Tapi tiba-tiba hari Jumaat aku nak pergi kerja panas sangat badannya sampai 39 darjah. Sudahnya aku sms bos mohon izin untuk masuk ofis lambat atau EL, bergantung kepada keadaan demam wajdi. Ikutkan hati aku nak aja cuti, tapi aku sepatutnya handle perbincangan pagi tu jam 9.00. Petang ada meeting di JPA. Memang tak seronok nak menyusahkan orang lain. Tapi apakan daya, aku terpaksa. Alhamdulillah kawan-kawan yang ada semuanya baik-baik belaka, hampir jam 11 juga aku masuk ofis setelah dipastikan wajdi tak panas lagi badannya. Alhamdulillah, Alllah memudahkan urusan aku, dapat juga aku ke JPA petang tu.

Bowling Jabatan

Hari Sabtu ada Bowling Jabatan, aku bukannya pandai main pun, saja suka-suka ajak hubby join sekali, dia pun 2 x 5 juga cuma beter dari aku. Anak-anak semua dikerah bangun awal untuk ke Mines. Pendaftaran 9.00 pagi, tetapi biasala kami jam 9 baru bertolak dari rumah. Apa pun kami tidaklah terlalu lewat, just in time before Ketua Pengarah sampai.

Sakit juga tangan aku, lagi bertambah sakit bila tengok bola masuk longkang. Kumpulan ditentukan berdasarkan undi. Kasihan si Wan yang termasuk dalam group aku, hubby dan k.hawa. Kami semua tak pandai main. Agaknya dia pun tempias dengan corak balingan kami bertiga yang asyik masuk longkang, sudahnya kami dapat hadiah, kategori bobby berkumpulan....untuk kumpulan kedua tercorot......cukup untuk wafi dan hani tak berebut

"Mama menang ke....dapat hadiah" tanya Wafi

"a'ah hadiah untuk orang tak pandai main"confius Wafi dengan jawapan aku....terus tak tertanya lagi....agaknya dia pun tak kisah....janji dapat hadiah....


Game tamat dah tengahari., kami terus bergegas ke restoran kegemaran Larizz di Sungai Merab untuk makan tengahari. Selepas makan kami singgah di Alamanda untuk membeli barang-barang keperluan memandangkan banyak barang yang sudah kehabisan stok. Tiada window shoping, anak-anak telah dimaklumkan awal bahawa hanya barang dalam list mama sahaja yang akan dimasukkan dalam trolley. Siap beli barang masing-masing sudah keletihan, kami terus bergegas ke rumah untuk berehat sebentar sebelum meneruskan agenda malam.

Kenduri dan pertemuan ahli Baitul Arash

Wajdi tidak menunjukkan tanda-tanda demam, tapi selsema dan batuknya masih ada. Setelah semua cukup rehat, seperti yang dijanjikan selepas asar kami terus bergerak ke Gombak untuk kenduri sempena pertunangan anak Pak Anjang dan Mak Anjang sekaligus pertemuan Ahli Baitul Arash. Majlis diadakan di Taska K. Siti memandangkan ruang di Taska lebih luas. Kami sampai sebaik azan berkumandang menandakan masuknya waktu maghrib merangkap tetamu pertama yang sampai ke Taska. Hujan renyai-renyai ketika kami sampai..

Selepas maghrib semakin ramai ahli keluarga yang sampai. Macam biasa wajdi akan mendapat ramai nanny, dari satu tangan ke satu tangan. Cuma aku risau demamnya akan kembali.
Wafi dan Hani sibuk bermain dengan Anis dan sepupu-sepupu Anis yang lain.

Majlis dimulakan dengan bacaan tahlil, juga diraikan ulangtahun perkahwinan Pak Anjang dan Mak Anjang. Kemudian mesyuarat Ahli Baitul Arash dimulakan. 3 Tabung dilancarkan pada malam itu.....antaranya tabung nak yatim untuk membantu anak-anak yatim dalam keluarga Baitul Arash sempena Ramadhan dan Syawal yang bakal menjelang.

Memandangkan kami ni ada saja di mana-mana program keluarga ini, Abang Ghani selaku YDP baitul Arash mencadangkan agar kami dijemput untuk menjadi ahli keluarga Baitul Arash secara rasmi. Semua ahli keluarga bersetuju dan mengalu-alukan penyertaan kami. Rasa terharu juga dengan jemputan dan sambutan keluarga ini, memandangkan ahli keluarga jauh di utara sana, keluarga inilah yang membuatkan rindu kami pada ahli keluarga dan kampung terubat. Walaupun belum semua ahli keluarga ini kami kenali tapi perjumpaan-perjumpaan yang berlaku ketika kami kerumah Abang ghani dan K.Siti membuatkan kami semakin hari mengenali semakin ramai ahli keluarga ini. Kemesraan yang ditunjukkan membuatkam kami terasa seperti sebahagian daripada mereka. '

Selesai mesyuarat acara makan-makan. Menu yang menarik dan pastinya sedap, tambah pula hujan makin berselera kami semua makan., kambing dan ayam bakar, bihun goreng, tembikai, coslow, kuih-muih, nasi dan yang paling aku suka semestinya sos lada hitam k.siti yang memang tiada tandingannnya pada aku, hotel 5 bintang pun kalah.

Wajdi dah tertidur, badannya dah dedar-dedar, akhirnya jam 11 malam semasa sesi tayangan video masa family day di Melaka bermula kami pun mengambil keputusan untuk berangkat balik. Anak-anak dah tertidur semasa dalam perjalanan. Di pertengahan jalan kami bertukar driver memandangkan hubby dah tak tahan mengantuk. Aku mengambil peranan sebagai pemandu..Sampai di rumah terus bagi ubat demam pada Wajdi...

Ya Allah...Engkaulah yang memberikan segalanya kepada kami....Maka engkau sembuhkanlah kembali anak aku. Kurniakanlah kesihatan yang berpanjangan kepadanya...

Berulang Alik ke Hospital

Malam itu tidur Wajdi terganggu. Dengan batuk, selsema, muntah. Ya Allah, kasihannya anak aku. Badannya pun panas. Paginya kami mengambil keputusan untuk ke Azzahrah. Mengikut patern pernafasannya aku pasti anak aku akan dimasukkan ke "asrama" lagi. Ya Allah aku mohon kepadamu permudahkanlah urusan kami.....

Jangkaan kami tepat. Dr. Nik menyarankan agar Wajdi ditahan di hospital. Setelah berbincang alternatif yang ada jika tidak dimasukkan ke Wad, kami bersetuju untuk berulang alik ke hospital setiap 6 jam. Itu lebih baik daripada terpaksa berumah di hospital.Bermulalah episod kami berulang alik dari Putrajaya ke Bangi setiap 6 jam untuk 2 hari setengah. Si abang dan kakaknya pun terpaksa mengikut tatkala tengahmalam kami ke hospital. Baru je 2 minggu Wajdi keluar dari azzahrah, nurse kat azzahrah pun dah kenal si wajdi ni sebab banyak kali sangat berulang alik ke sana.

Alhamdulillah setelah 2 hari aku dan suami bercuti dan berulang alik dari rumah ke azzahrah wajdi kembali sihat. Semoga kesihatannya akan berkekalan. Semoga kami juga sentiasa dikurniakan kekuatan dan kebijaksanaan dalam menyusun segala urusan kami. Urusan dunia dan akhirat. Semoga apa yang ditentukan Allah untuk kami akan lebih mendekatkan kami kepadaNya. Amin

2 comments:

  1. Salam..kak, anak bongsu kak sakit apa sebenarnye? Memang dari lahir ada masalah kesihatan ke?

    ReplyDelete
  2. tak juga, masa lahir tu dr. cakap hidung dia tersumbat sikit, entahla.....pastu dia memang mudah selsema, masa dalam pantang lagi, bila selsema tu semuanya terganggu la, menyusu tak boleh, tidur tak lena, minum muntah, dr. cakap bawah 1 1/2 tahun ni kena jaga takut dia dapat asma sebab ayah memang asma.

    ReplyDelete