Indahnya hidup Bersyariat......


Buku ini aku beli semasa Pesta Buku 2010 pada Mac yang lalu. Alhamdulillah buku ini telah selesai aku baca. Namun untuk mengingati dan mengikuti semua syariat di dalamnya belum lagi. Yang Wajib dilaksanakan InsyAllah....Semoga kami semua sentiasa dibawah lindunganNya untuk melaksanakan kewajipan sebagai hambanya. Walaubagaimanapun aku ingin berkongsi dan memberi kredit kepada penulisnya iaitu Ustaz Ismail Hj. Kamus dan sahabat serta penerbitnya Telaga Biru. Aku membeli buku ini dengan harga RM49 semasa Pesta Buku. Rasanya harga pasaran adalah RM55. Tetapi harga ilmu yang diperolehi pastinya lebih bernilai dari wang ringgit yang telah dikeluarkan. Terima kasih kepada penulis serta mereka yang terlibat secara langsung dalam penerbitan buku ini . Semoga mendapat ganjaran dari Allah di atas perkongsian yang menarik ini. Buku ini harus menjadi koleksi rujukan setiap rumah.

Sedikit Ulasan buku ini....

Ia mengandungi panduan untuk diri sendiri (fardu ain), seisi keluarga dan seluruh masyarakat (fardu kifayah), merangkumi syariat ketika kelahiran, fardu ain kanak-kanak, pendidikan remaja, muamalat, munakahat serta amalan-amalan zikir, doa dan adab.

Teknik penyampaian buku ini sangat menarik perhatian aku. Ia tidak membosankan, ringkas dan padat disokong dengan carta, jadual dan rajah serta gambar berwarna penuh yang memberi lebih kefahaman dan penghayatan terhadap apa yang hendak disampaikan. Semua doa, bacaan dan zikir boleh dibaca dan dihafal dengan mudah kerana disertakan makna yang akan memberi lebih penghayatan kepada kita apabila membacanya. Langkah amalan disampaikan mengikut turutan langkah demi langkah.

Mungkin selepas ini untuk aku akan jadikan buku ini sebagai hadiah untuk pasangan pengantin yang bakal aku hadiri majlisnya.......InsyaAllah






No comments:

Post a Comment