sakit....ujian dan rahmat Allah

Dua hari selepas baik dari demam wajdi demam kembali, aku terpaksa bercuti lagi, tak sampai hati tengok anak mcm tu.... sebenarnya demam dia on of, bila da demam dia datang balik, dia mula merengek....Jumaat itu sememangnya menguji kesabaran aku....wajdi nak diriba sahaja....letak menangis....sakit2 badan aku meriba dia satu hari....aku bersabar dan bermonolog...anak aku yang seorang ini sememangnya baik sangat...tak pernah meragam, maka sekali dia meragam memang dia nakkan perhatian..maka sebagai ibu perlula aku memberi sepenuh perhatian....

kerenah anak yang lain menguji aku lagi....hani asyik menjerit sahaja...anak perempuan suaranya lain....sekali menjerit mahu pecah telinga...tambah seharian dia buat hal begitu memang sesak telinga aku...nak aku hantar ke nursery semua tak nak...aku pun malas nak siap semata-mata nak hantar mereka ni ke nursery...makanya aku mengambil keputusan untuk melayan semua anak-anakku di rumah....

bila dah bangun pagi semestinya nak makan.....selera anak aku ini dua-dua berbeza...sorang lidah melayu....sorag lidah mat salleh....entah macam mana boleh jadi macam tu aku pun tak perasan.......selalunya wafi breakfastnya sangat mudah cukup sekadar roti gardenia sapu jem atau butter.... tapi puteriku yang seorang ini lain sikit....suka telur separuh masak.....atau apa-apa sup sebagai sarapannya.... tapi kena tunggu dia minta..... sebab kalau direadykan dulu lain pula dimintanya....

tapi semuanya menguji kesabaran aku pagi tu.......

"mama, hari ini wafi boleh makan spagheti lagi" wafi bertanya setelah menjenguk dapur, x habis lagi rupanya gian makan spagheti setelah 2 hari berturut-turut itu yang jadi dinnernya...

"tak boleh, bahan dah habis, nanti kita beli bahan dulu, baru mama masak lagi" aku menjawab.

"tapi wafi tengok kat dapur tadi ada lagi spagheti tu" anak ini kalau boleh apa yang diminta semua dapat.

"spagheti memang la ada, bahan nak buat sos tak ader, macam mana nak buat sayang oi" aku memberi jawapan yang sewajarnya.

"o...nanti kita pegi beli yer, hari ni wafi nak makan cocopie je la dengan air sarsi" wafi menamatkan permintaanya,

wafi diminta untuk menjaga sibaby wajdi bagi membolehkan aku menunaikan permintaan putera yang sulung ini...kebetulan wajdi tidak menangis bila diletakkan di bawah sambil ditepuk abangnya..... habis satu bab..

bangun pula sang puteri yang satu.....selesai mandi dia datang minta dibuatkan susu....sedang aku menyediakan susu....dimintanya pula telur....susu dah tak nak katanya....baru je aku buka api nak rebus telur dimintanya pula mee....kesabaran aku mula teruji....wajdi pula dah mula menangis

"mee ni tak boleh sayang, kita makan telur yer" aku memujuk...

"hani nak mee, tak nak telur" mukanya dah mula masam..

tangisan wajdi makin menjadi...kesabaran aku mula teruji...

"hani ni nak yang mana satu....lepas satu satu, semua mama belum sempat siapkan, suka hati la nak makan tak nak" aku meninggalkan puteri ini mendapatkan si kecil yang sedang menangis....

hani mula menjerit-jerit dalam tangisannya...aku tahu anak ini ta akan berhenti selagi aku tidak memujuknya....tapi aku juga perlu menenangkan si kecil...wafi kupinta untuk membantu memujuk adiknya walapun aku rasa permintaanku itu hanya sia-sia...makin dipujuk si abang makin kuat jeritannya

akhirnya bila wajdi dah tidur....aku pun menyediakan apa yang diminta barula senyumnya lebar....tiada lagi jeritan yang menyesakkan telinga.....anak-anak....begitula...kadang-kadang bila aku kepenatan teringat mak kat kampung....aku yang tiga orang ni pun kepenatan....macam mana yer mak dulu melayan kerenah anaknya yang 10 orang....bukan dulu saja sekarang pun aku rasa mesti pening juga mak dibuatnya sebab anak-anak macam-macam perangainya....

"Ya Allah ampunila dosaku dan dosa kedua ibu bapaku...kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihiku sewaktu kecil. Ya Allah...berilah aku dan suamiku kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak-anak kami, Jadikanlah anak-anak ini anak-anak yang soleh dan solehah...Amin

No comments:

Post a Comment